محمدرضا فلاحیان:
انتظار داریم توجه ویژهای به طراحی صحنه و لباس شود
سرپرست گروه مجسمههای متحرک «آلتر قالان» گفت: بیش از ۳۰۰ کاراکتر برای این مجسمهها در نظر گرفته شده که اکثر آنها برای اولین در ایران و جهان طراحی شده است.
به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ محمدرضا فلاحیان، متولد سال 59 که از سال 1376 به صورت حرفهای وارد عرصه طراحی و دوخت لباس شده است، در رابطه با سوابق خود در این عرصه اظهار داشت: من علاوه بر فعالیت در عرصه طراحی صحنه و لباس برای فیلم و تئاتر، طراح و گریمور مجسمههای متحرک نیز می باشم.
سرپرست گروه «آلتر قالان» در همین مورد ادامه داد: پیش از این از طرف یونسکو در طراحی و ساخت مجسمههای متحرک که در سطح جهانی برگزار می شد نمره الف را کسب کردهایم. اجراهای مختلفی نیز در سطح داخلی و بینالمللی داشتهام. همچنین علاوه بر تدریس در زمینه طراحی و دوخت لباس، طراحی صدها نمایش را در این زمینه انجام دادهام.
وی در مورد وضعیت کلی حرفه طراحی صحنه در تئاتر تبریز گفت: فکر میکنم تئاتر تبریز در چند سال اخیر جا افتاده و کارهای خوبی از بچههای تئاتر تبریز به روی صحنه میرود. انتظارمان از مسئولان، کارگردانان و تهیهکنندگان تئاتر تبریز این است که توجه خاصی به طراحی صحنه و لباس که یکی از مهمترین بخشهای تئاتر و نمایش صحنهای است، داشته باشند.
فلاحیان افزود: بار ها دیده شده که دوستان گاهی نمایش خود را بدون طراحی صحنه و لباس اجرا میکنند. عقیده دارم در آینده نزدیک به امید خدا و کمک مسئولان انجمن نمایش تئاتر شهر تبریز صحنهها را درخشانتر از قبل خواهیم دید.
فلاحیان در رابطه با ابداع سبک جدید در طراحی چهره و مجسمههای متحرک خاطرنشان کرد: «مجسمه متحرک» از مجسمههای فایبرگلاس الهام گرفته که با طراحی لباسهای مخصوص، قاب فایبر به خود گرفته و همراه با گریم تخصصی ساختهشده از مواد ترکیبی که بر روی بازیگر انجام میگیرد، تشکیلشده است. این سبک پس از تحقیقات بسیار در زمینه سبکهای نمایشی ابداعشده و متفاوت و حرفهایتر از سبکهایی چون سیلورمن و گلدمن است.
وی افزود: ما مجسمههای متحرک را در سطح ایران و کشورهای همسایه به صورت حرفهای به اجرا گذاشتهایم که با استقبال انبوه هنرمندان و مردم مواجه شده است. ضمن اینکه در حضور دبیر کل یونسکو به همراه هیئتداوران اکسپو، نمره الف را کسب نمودهایم.
فلاحیان در رابطه با شخصیتهای طراحی شده برای این مجسمهها گفت: مجسمههای متحرک در قالب شخصیتهای برجستهای چون اسطورهها و قهرمانان، مفاخر، ادبا و شعرا، ورزشکاران و شهدای گرانقدر دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده و جزو نابترین و برترین اجراهای مجسمه متحرک بوده که بیش از ۲۰۰ بار در مراسمات مختلف سازمانهای رسمی و نهادهای دولتی به اجرا گذاشته شده است. در کل بیش از ۳۰۰ کاراکتر برای این مجسمهها در نظر گرفته شده که اکثر آنها برای اولین بار در ایران و جهان طراحی شده است.
سرپرست گروه «قالان» ادامه داد: برای من و گروهم افتخار بزرگی است که تصویر یکی از آثارمان برای اولین بار در ایران به عنوان لوگوی شهر صنعتی کاوه آهنگر انتخاب و ثبت شده است. لازم به ذکر است که اخیراً 12 اجرای مختلف و گریم همزمان در یک روز داشتیم که رکوردی بیسابقه در زمینه محسوب می شود.
وی ضمن قدردانی از نهادهایی که به معرفی و استفاده از مجسمههای متحرک کمک کردهاند، ابراز امیدواری کرد تا با کمک و همراهی مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایش آذربایجان شرقی، بخش نمایش مجسمههای متحرک به صورت رقابتی در جشنوارهها به اجرا گذاشته شود
فلاحیان در مورد آرشیو بزرگ لباس که توسط وی برای مجموعه تئاتر شهر تبریز جمعآوریشده نیز گفت: بنده به عنوان طراح لباس و صحنه فیلم و تئاتر، در سال ۹۲ به فکر تشکیل یک آرشیو مجزا و کاملاً حرفهای برای تئاتر تبریز افتادم تا کمکی به دوستان هنرمند تبریزی کرده باشم.
وی افزود: نزدیک شش سال است که توانستم آرشیو لباس تئاتر شهر تبریز را سال به سال ارتقا دهم. باز هم به امید خدا و کمک مسئولان در تشکیل آرشیو آکسسوار مجزا برای اولین بار در تبریز فعالیت نموده و امیدوارم بتوانم خدمتی برای دوستان هنرمند تبریز کرده باشم. امیدوارم آرشیو لباس را تا جایی ارتقا دهم که بتوانم جوابگوی چندین سریال، فیلم و تئاتر به صورت همزمان باشم
وی در رابطه با امرار معاش با طراحی لباس و گریم در وضعیت فعلی تئاتر تبریز اظهار داشت: امیدوارم مسئولان بتوانند برای کمک و یاری دوستان تئاتری تبریز در حوزه تدریس و اجرا، طراحی لباس و صحنه و... کلاسهای آموزشی مربوطه را در انجمن هنرهای نمایش آذربایجان شرقی راهاندازی کنند تا فعالان تئاتر و مدرسان از خدمات انجمن نمایش بهرهبرداری برده و اشتغالزایی هم به وجود آید
سرپرست گروه « قالان» در رابطه با ایده مجسمههای متحرک و شرایط فعلی این حرفه در تبریز گفت: مجسمه متحرک برای اولین بار به صورت تیمی و گروهی در سال ۹۲ در نمایشی خیابانی به نام مجسمه تئاتر به اجرا گذاشته شد که بنده بعد از سال ۹۲ با تحقیقات کامل توانستم با موادهای ترکیبی و حرفهای در عرصه مجسمه متحرک فعالیت کنم. در این راستا شخصیتهای متنوعی را در مراسمات مختلف داخلی و حتی خارجی به صورت حرفهای به اجرا گذاشتیم. سبککار بنده با کارهای سیلورمن، گلدمن و مجسمه تئاتر متفاوت است.
فلاحیان افزود: شعار ما این بوده و است که اولینها را در شهر اولینها اجرا کنیم. ای کاش مسئولان با دیدی وسیعتر و هنری به کارهای حرفهای نگاه کنند.